Selecteer land

501 Wereldlocaties

501 mooiste Wereldlocaties

Bekijk de 501 mooiste en meest bijzondere locaties ter wereld waar je gegarandeerd geweest moet zijn!

Zuid Afrika - Valley of Desolation bij Graaff Reinet

Indonesië - Oog in oog met Orang Oetans

Verenigde Staten - Het Vrijheidsbeeld van New York

Uganda - Ngamba Island Chimpanzee Sanctuary

Iran - De woestijnstad Yazd

Tip een locatie

De lijst met 501 locaties is nog niet compleet. Ontbreekt nog een wereldlocatie? Staat jouw mooiste plek er nog niet bij? Tip jouw voorkeur en mogelijk staat jouw favoriete locatie binnenkort op deze website.

Advertenties

Italië - De Vesuvius vulkaan

Foto: De Vesuvius vanuit Napels

Italië - Vanuit Pompeï rijdt een lokale bus naar de Vesuvius. De eerstvolgende bus vertrekt rond 13:00 uur. Snel kopen we een broodje en lopen naar de halte. De buschauffeur gebaart dat we gewoon in moeten stappen. Betalen komt later wel, lijken wij te begrijpen. De bus rijdt richting de vulkaan. Onderaan de berg begint een slingerende weg omhoog. Bij iedere bocht wordt luid getoeterd, om het tegemoetkomende verkeer te waarschuwen. Daarna volgt een brede draai omhoog. Het uitzicht op Napels wordt bij iedere bocht mooier. Halverwege zet de chauffeur de bus stil. “Photo, photo”, zegt hij. Iedereen stapt uit om een foto van het uitzicht op Napels en de haven te maken. De chauffeur wijst ook op het gestolde lavaspoor van de laatste uitbarsting uit 1944. Terug in de bus komt de chauffeur langs om de tickets te verkopen. De bus staat nog altijd langs de kant van de bergweg, halverwege de Vesuvius. Een bijzondere locatie. Enkele bochten verder stopt de bus opnieuw. Dit keer kunnen we een toegangsticket kopen voor het Vesuvius National Park. De ingang van het park zelf is driehonderd meter verder. Hier stapt iedereen voor de laatste keer uit de bus. Vanaf de ingang van het National Park loopt een wandelpad tegen de vulkaanhelling. Het pad loopt behoorlijk omhoog. Rechts is uitzicht op de ruim duizend meter lager gelegen stad Napels. Links komt de krater van de vulkaan dichter en dichterbij. Af en toe rolt een steentje van de berghelling naar beneden. Het blijft goed opletten. Na een half uurtje lopen arriveren we bij de krater van de Vesuvius. Alleen een pluimpje rook verraadt de vulkanische activiteit. Wat bijzonder om op de top van de beroemde Vesuvius te staan. Ik geniet van de krater en het prachtige uitzicht. De terugweg, heuvel af, verloopt veel makkelijker.

Aantal keer getoond : 1

Copyright foto's: Ronald van der Veer

Europa | Albanië | Andorra | Armenië | Azerbeidzjan | België | Bosnië en Herzegovina | Bulgarije | Cyprus | Denemarken | Duitsland | Engeland | Estland | Finland | Frankrijk | Georgië | Griekenland | Hongarije | Ierland | IJsland | Italië | Kosovo | Kroatië | Letland | Liechtenstein | Litouwen | Luxemburg | Macedonië | Malta | Moldavië | Monaco | Montenegro | Nederland | Noord Ierland | Noorwegen | Oekraïne | Oostenrijk | Polen | Portugal | Roemenië | Rusland | Schotland | Slovenie | Slowakije | Spanje | Transnistrië | Tsjechië | Vaticaanstad | Wales | Zweden | Zwitserland |